Разработчики движка: Jonathan Cauldwell.
Arcade Game Designer (AGD) – это конструктор игр для ретро-компьютера ZX Spectrum 48K/128K. Он разработан в 2008 году английским программистом Jonathan Cauldwell, чтобы дать возможность всем желающим сделать свою игру на олдскульный бытовой компьютер, который до сих пор имеет много фанатов. Автор хотел сделать что-то типа PGD (Platform Game Designer) и SEUD (Shoot-Em-Up-Designer), которые также сделаны им же. Также имеется сборка AGD для другого бытового компьютера – CPC.
Собственно, если вы хотите создать игру на указанную 8-битную платформу, то вы можете это сделать без серьёзных знаний в программировании благодаря данному конструктору. Игры не будут претендовать на выдающиеся визуальные особенности, но вполне будут играбельны.
Нужно отметить, что это достаточно мощный инструмент, и благодаря нему уже написано большое количество самых разных игр. Например, из свежих стоит отметить «Cattivik», «Leonardo's Lost Last Invention», «Mr.Vintik», «Little Dragon 2», «Binary», «Kyd Cadet», «Trooper: point 5», «Dead Flesh Boy» («Meat Boy» demake), «A Prelude to Chaos» и др. Десятки или даже сотни игр были сделаны посредством этого инструмента.
AGD имеет собственный скриптовой язык, упрощающий работу с простыми функциями и несколькими встроенными переменными. Функций не так много, поэтому освоить их не составит особого труда. К сожалению, нет проверки синтаксиса, посему вы будете оповещены об ошибке, если оная будет обнаружена, но без точного указания.
Процесс разработки идёт непосредственно на ZX Spectrum или на его эмуляторе. Созданные игры могут распространяться свободно в любых целях. К конструктору прилагаются инструкции и некоторые практические примеры.
Официальный сайт: http://cronosoft.orgfree.com
Форум сообщества: http://arcadegamedesigner.proboards.com
Multi-Platform Arcade Game Designer:https://jonathan-cauldwell.itch.io/multi-platform-arcade-game-designer
Like PGD and SEUD, Arcade Game Designer is a tool for writing your own simple arcade games. While it isn't as easy to use as those 2 utilities and won't help you create snazzy shoot-em-ups or platform games, it should be capable of producing a variety of basic arcade affairs, as long as you're patient and prepared to stick at it. That is, of course, provided that PGD does not crash horribly or something. Games produced using the utility are stand-alone and can be distributed freely.
Now for the bad news. AGD has its own built-in language, a rather simplistic affair with simple functions and a few built-in variables which you'll have to pick up. In truth the lexicon is quite small, it's mostly a question of understanding how to use each particular command or function. While the program will tell you if it finds a word it doesn't understand (although it won't say where), syntax checking is non-existent. Unlike PGD and SEUD, AGD is decidedly user-unfriendly.
Because I wanted to produce a games designer for everyone to use, the program is free to download from my website. Copyright, however, remains with the author. Donations are not wanted, so if you really must show your appreciation go out and buy a copy of SEUD or PGD from www.cronosoft.co.uk or something.
AGD comes as you find it, cobbled together in a few weeks and very probably riddled with bugs I haven't found and for which I do not have the time to test. As such, please do not expect email support - I will be happy to answer questions and hear requests for enhancements on the WoS forums instead. I may get around to an update at some point in the future, other projects premitting. Until then save your work as often as possible, and preferably as a snapshot if you are using an emulator.
Most importantly of all, have fun. In the meantime, I'm off to Ripley to get hideously drunk.